Jakie opinie zbiera MLM wśród przeciwników marketingu sieciowego? Jak można się domyślić, nie są zbyt przychylne. Na samym początku podważyliśmy pewną część głosów, które porównują MLM do piramidy finansowej. Pragnę jednak zaznaczyć, że zawsze należy zachować czujność. Przed wybraniem jakiejkolwiek firmy do współpracy warto ją odpowiednio prześwietlić.
Według negatywnych opinii, które często się pojawiają, zarobienie realnych pieniędzy w tym biznesie jest bardzo ciężkie. Wynika to z tego, że sam rekrutujesz własną konkurencję. Dodatkowo istnieje wiele ukrytych kosztów prowadzenia takiej działalności, o której nie jesteśmy informowani. Chodzi m.in. o paliwo, ale również o materiały edukacyjne.
- Warto zobaczyć: MLM – opinie specjalistów
Wiele osób podważa również moralność nakłaniania innych do wstąpienia do struktury. Takie osoby motywowane są wyłącznie własnym interesem. Żeby zarobić, muszą rekrutować ciągle coraz to więcej osób, a większość z ich poleconych nigdy nie zarobi żadnych realnych pieniędzy.
Opinie o MLM są bezlitosne
Na sam początek zajmijmy się bardzo ważną kwestią. Można znaleźć mnóstwo opinii, które porównują marketing wielopoziomowy do piramidy finansowej. Musimy jasno rozgraniczyć te dwa zjawiska. Prawdziwy biznes sieciowy nie jest piramidą finansową. Chcę to podkreślić, aby móc w dalszej części artykułu ignorować część opinii o MLM, które podważają każdą możliwą formę marketingu sieciowego ze względu na skojarzenie ze schematem Ponziego.
Szybkie i uproszczone wyjaśnienie. Schemat Ponziego, czyli model, który nazywany jest również piramidą finansową, polega na tym, że osoby, które są na samym dole hierarchii, wpłacają kapitał. Następnie ich pieniądze przekazywane są do osób, które mają wyższe miejsce w strukturze. Żeby wypłacić kolejne wynagrodzenie, ponownie muszą zrekrutować nowych członków, którzy dostarczą kapitał.
Taki model może funkcjonować tak długo, jak długo udaje się zapraszać nowe osoby, które wpłacają opłatę członkowską lub kupują pakiet startowy. W większości przypadków firma nie oferuje żadnego realnego produktu, który mogłaby zaoferować klientom. Czasem pojawiają się produkty, których cena jest bardzo zawyżona lub trudna do ustalenia. Niestety piramidy finansowe występują obecnie w wielu różnych postaciach, ponieważ oszuści dopasowują się do sytuacji panującej na rynku. Czasami rzeczywiście może być ciężko rozróżnić wartościowy projekt od piramidy finansowej.
Firmy wykorzystujące marketing sieciowy, którym się przyjrzymy, opierają się na realnych produktach. Kapitał pochodzi od klientów, którzy płacą za produkty. Zazwyczaj są to kosmetyki, środki czystości lub suplementy. To realna wartość, firma zarabia na sprzedaży, a nie na przyłączaniu do swoich struktur kolejnych członków.